Kasvata tiimisi psykologista turvallisuutta yksinkertaisen harjoitteen avulla
Tuntuuko, ettette kohtaa ihmisinä palavereissa?
Haluatko lisätä tiimisi psykologista turvallisuutta ja samalla tehostaa yhdessä työskentelyä?
Onko tavoitteenasi parempi yhteys tiimin jäsenten välillä?
Check in -protokolla
Ota käyttöön yksinkertainen, mutta tehokas Check in -protokolla.
Kokouksen, työpajan tai muun ryhmätyöskentelytilanteen alkuun sijoitettu Check in auttaa:
- Keskittymään tilanteeseen,
- tehostamaan työskentelyä ja
- lisäämään keskinäistä ymmärrystä ja luottamusta.
Check in –protokollan ovat kehittäneet Michele ja Jim McCarthy työskennellessään Microsoftilla erilaisten softatiimien parissa. Se on osa McCarthyjen Core Protocols -työkalupakkia. Tekniikka sopii erinomaisesti käytettäväksi kaikenlaisten tiimien ja ryhmien kanssa ja toimii myös verkkopalavereissa.
Kuinka Check in toimii?
Check inin toimintaperiaate on hyvin yksinkertainen ja vie vain muutaman minuutin.
Ensimmäinen askel:
Puhevuorossa oleva aloittaa “Olen…” ja valitsee yhden tai useamman tunteen seuraavista:
- Iloinen: minulla on energiaa osallistua
- Kiukkuinen: Jokin tarpeeni ei täyty
- Surullinen: Mieleni on muualla
- Huolissani: En tiedä, mitä tapahtuu seuraavaksi, ja olen siksi huolissani
Puhevuorossa oleva voi avata, mikä tunteen takana on, esimerkiksi: “Olen kiukkuinen, koska nukuin huonosti ja sen vuoksi väsynyt.” tai “Olen surullinen, koska tänään on asian X deadline, ja mietin saanko kaiken tehdyksi siihen mennessä.”
Toinen askel:
Puheenvuorossa ollut päättää puheenvuorossa joko sanomalla
“Olen mukana” jolloin hän liittyy ryhmätyöhön, tai sanomalla “Jätän väliin” jolloin hän hyvästä syystä jättää käsillä olevan tilanteen välistä sekä kantaa sen mukana tuomansa seuraukset.
Muut vastaavat: “Tervetuloa.”
Hyödyt
Check in -protokollan käyttö on nopea ja tehokas tapa vahvistaa empatiaa ja myötätuntoa työyhteisössä. Nopea, toistuva harjoite kannustaa kuuntelemaan ja ymmärtämään toisen tilannetta. Lisääntynyt myötätunto ja merkityksellisyyden kokeminen auttaa saamaan aikaan parempia ideoita, sitouttaa ihmisiä ja tehostaa vuorovaikutusta.
Olemme käyttäneet check in -protokollaa työpajatoteutuksissamme ja valmennuksissamme mitä erilaisimpien tiimin kanssa ja huomanneet sen myös tehokkaaksi keinoksi auttaa ihmisiä orientoitumaan ja keskittymään käsillä olevaan asiaan. Check in on käytössä myös omissa palavereissamme. Rutiinin tultua tutuksi adjektiivien määrää ja laatua voi myös muuttaa ja soveltaa vapaammin.
Haluatko kokeilla check in -protokollaa?
Tilaa Check in -protokollan esittelylakana tiimisi ja organisaatiosi käyttöö syöttämällä sähköpostiosoitteesi tähän:
Haluatko pitää entistä parempia palavereita?
Lue myös “Miksi agenda ei paranna palavereitasi” –postauksemme ja tilaa ilmainen Energize People -kokeilukokoelmamme sähköpostiisi.
Kaipaatko yksilöllisempää apua tiimisi tai organisaatiosi itseohjautuvuuden kasvattamiseen? Ota rohkeasti yhteyttä, mietitään yhdessä miten voimme parhaalla tavalla auttaa juuri teitä!